Öğrenilmiş Çaresizlik Nedir Eğitim Psikolojisi ?

Donay

Global Mod
Global Mod
Öğrenilmiş Çaresizlik Nedir?

Öğrenilmiş çaresizlik, bireylerin sürekli başarısızlık veya olumsuz sonuçlarla karşılaştıklarında, bu durumun kendi kontrolü dışında olduğuna ve değiştirilemeyeceğine inanmaya başladıkları bir psikolojik durumdur. Bu kavram, ilk olarak Martin Seligman tarafından 1960'larda yapılan deneylerle ortaya konmuştur. Seligman’ın deneylerinde, köpeklerin belirli bir uyarıcıya karşı tepki vermedikleri ve kaçınma davranışında bulunmadıkları gözlemlenmiştir. Bu durumun nedeni, köpeklerin önceki deneyimlerinde kontrol edemedikleri acı verici uyarıcılara maruz kalmaları ve bu nedenle kaçınma davranışlarını geliştirememeleridir.

Öğrenilmiş Çaresizliğin Eğitimdeki Rolü

Eğitim psikolojisinde öğrenilmiş çaresizlik, öğrencilerin akademik başarıları üzerinde önemli bir etkiye sahip olabilir. Öğrenciler, özellikle başarısız olduklarında veya zorlu durumlarla karşılaştıklarında, bu durumun kendi yetenekleriyle ilgili olmadığına inanarak, daha az çaba gösterebilirler. Öğrenilmiş çaresizlik, öğrencilerin öğrenme süreçlerine olan motivasyonlarını ve katılımlarını olumsuz etkileyebilir. Örneğin, bir öğrenci matematik dersinde sık sık başarısız olduğunda, bu başarısızlıkların kendi kontrolü dışında olduğuna inanabilir ve bu nedenle ders çalışmayı bırakabilir.

Öğrenilmiş Çaresizliğin Eğitimdeki Belirtileri

Öğrenilmiş çaresizliğin eğitimdeki belirtileri genellikle şu şekildedir:

1. Motivasyon Eksikliği: Öğrenciler, başarısızlık durumunda daha az çaba gösterebilir ve bu durum, öğrenme motivasyonunu olumsuz etkiler.

2. Başarıya Olan İnanç Eksikliği: Öğrenciler, kendi başarılarına inanmayı bırakabilirler ve bu durum akademik başarılarını etkileyebilir.

3. Kaygı ve Stres: Sürekli başarısızlık deneyimleri, öğrencilerde kaygı ve stres düzeylerini artırabilir.

4. Düşük Öz-yeterlik Duygusu: Öğrenciler, kendi yeteneklerine olan güvenlerini kaybedebilirler ve bu durum, gelecekteki akademik performanslarını olumsuz etkiler.

Öğrenilmiş Çaresizlik ile İlgili Benzer Sorular ve Cevaplar

1. Öğrenilmiş çaresizlik nasıl oluşur?

Öğrenilmiş çaresizlik, bireylerin belirli bir durumda kontrol sahibi olmadıkları inancını geliştirmeleri sonucu oluşur. Bu durum genellikle sürekli başarısızlık, olumsuz geri bildirimler veya kontrol edilemeyen stresli koşullarla ilişkilidir. Örneğin, bir öğrenci sürekli olarak sınavlarda düşük notlar aldığında, bu başarısızlıkların kişisel yetenek eksikliğinden kaynaklandığını düşünebilir ve bu inanç, gelecekteki başarısızlıkları da tetikleyebilir.

2. Öğrenilmiş çaresizlik eğitimde nasıl önlenir?

Öğrenilmiş çaresizlik eğitimde çeşitli stratejilerle önlenebilir. Öncelikle, öğretmenler öğrencilerin başarılarını tanımalı ve cesaretlendirmelidir. Ayrıca, öğrencilere küçük, başarıya ulaşabilecek hedefler koyarak, bu hedeflere ulaşmaları sağlanmalıdır. Pozitif geri bildirimler ve başarı deneyimleri, öğrencilerin öz-yeterlik duygularını artırabilir. Öğrencilere stratejik öğrenme becerileri öğretmek ve zorluklarla başa çıkma yöntemleri sunmak da faydalı olabilir.

3. Öğrenilmiş çaresizlik akademik başarıyı nasıl etkiler?

Öğrenilmiş çaresizlik akademik başarıyı olumsuz etkiler çünkü öğrenciler başarısızlıklarını kendi kontrol dışı faktörlere atfederler ve bu durum, öğrenmeye karşı isteksizlik ve düşük motivasyona neden olur. Öğrenciler, zorluklarla karşılaştıklarında çaba göstermeyi bırakabilirler ve bu durum uzun vadede akademik başarılarını düşürebilir. Ayrıca, düşük öz-yeterlik duygusu ve kaygı, öğrencilerin öğrenme sürecinde etkili olmalarını zorlaştırabilir.

4. Öğrenilmiş çaresizliğin çözümü için hangi psikolojik yaklaşımlar kullanılabilir?

Öğrenilmiş çaresizliğin çözümü için çeşitli psikolojik yaklaşımlar kullanılabilir. Bilişsel-davranışçı terapi (BDT) bu yaklaşımlardan biridir ve öğrencilerin başarısızlık durumlarını yeniden değerlendirmelerine yardımcı olabilir. Ayrıca, öz-yeterlik duygusunu artırmaya yönelik çalışmalar ve pozitif psikoloji teknikleri de etkili olabilir. Öğrencilerin başarılı deneyimlerini artırmak, onlara güçlü yönlerini ve başarılarını hatırlatmak da önemli bir stratejidir.

Sonuç

Öğrenilmiş çaresizlik, eğitim psikolojisi açısından önemli bir kavramdır çünkü öğrencilerin öğrenme süreçlerini ve akademik başarılarını doğrudan etkiler. Bu durumun önlenmesi ve yönetilmesi için öğretmenlerin ve eğitimcilerin, öğrencilere destekleyici ve cesaretlendirici bir ortam sunmaları gerekmektedir. Öğrenilmiş çaresizlikle başa çıkmak için çeşitli psikolojik yaklaşımlar ve stratejiler kullanılabilir. Öğrencilerin başarılarını tanımak ve onlara güven aşılamak, öğrenme süreçlerini daha etkili ve olumlu hale getirebilir.